Helsingin sanomat OP-PohjolaElisa HOK-Elanto Holday InnAccenture Bob Helsinki

 

 
Toiminnanjohtajan tervehdys

Niistä ominaisuuksista, jotka tekevät meistä ihmisiä, kyky asettua toisen asemaan on yksi tärkeimmistä. Tähän kykyyn, eläytymiseen, perustuu taidekin. Taide suo meille mahdollisuuden kokea maailma toiselta kantilta, hetkellisesti elää toista elämää, toisessa paikassa, ajassa.

Milloinkaan me suomalaiset emme ole yhtä sankoin joukoin liikkuneet maailmalla. Uteliaisuuden aalto kuljettaa tuhansittain ihmisiä yhä kaukaisempiin kohteisiin. Tämä umpimielinen kansa on muuttumassa. Kulttuurimme on avautunut ja on nyt salliva, vieraanvarainen, muutoshaluinen ja suvaitseva. Se kertoo vahvasta itsetunnosta ja todenmukaisesta kulttuurisesta itsekuvasta, molemmat maailmalla menestymisen edellytyksiä.

Muukalaisia ja maailmaa vieroksuva jää nimittäin lopulta itse maailmassa muukalaiseksi.

Taiteessa yleispätevyyttä ei synny maailmoja syleilevistä teemoista vaan tarkasti nähdystä paikallisuudesta. Tämä onkin yksi Helsingin juhlaviikkojen vuoden 2011 ohjelmiston kantavista ajatuksista. Moni festivaalin taidetapahtumista nousee paikallisista, tekijöitä lähellä olevista, henkilökohtaisista kysymyksistä onnistuen silti käsittelemään yhteisiä aiheitamme jokaiselle ymmärrettävällä tavalla. Oma iho onkin maailman iho. Mistä tämä kertoo? Ehkä siitä, että me ihmiset, riippumatta ihonväristä ja syntymäajasta ja -paikasta, olemme loppujen lopuksi hyvin samanlaisia.

Olkaamme siis ihmisiksi, ihmisinä toisillemme ihmisiä - ei susia.

Erik Söderblom
Toiminnanjohtaja, Helsingin juhlaviikot

 

--

Erik Söderblom (s. 1958) aloitti musiikin opintonsa klassisen musiikin parissa instrumentteinaan sello ja piano. Opiskeltuaan aluksi Helsingissä filosofiaa, musiikkitiedettä ja taidehistoriaa Söderblom jatkoi Müncheniin opiskelemaan oopperaohjausta August Everdingin johdolla. Vuosina 1982-1985 hän toimi Helsingin Kamarijousten johtajana ja opiskeli samaan aikaan teatteriohjausta Teatterikorkeakoulussa, josta valmistui vuonna 1987.

Vuosina 1988-1990 Söderblom toimi Turun Kaupunginteatterin ohjaajana. Vuonna 1990 hän siirtyi Helsinkiin kehittämään vastaperustetun Q-teatterin toimintaa yhdessä sukupolvensa eturivin teatterintekijöiden kanssa. Q-teatterissa toteutui monia merkittäviä esityksiä, kuten Dostojevskin Kirjoituksia kellarista, Shakespearen Hamlet ja Loppiaisaatto sekä Tolstoin Sota ja rauha, jotka myös vierailivat useilla festivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Q-teatteri esitti myös paljon uutta suomalaista draamaa.

Q-teatterin puheenjohtajana ja taiteellisena johtajana Söderblom toimi vuosina 1996-2002. Söderblom aloitteesta Q-teatteri perusti kansainvälisen Baltic Circle-teatterifestivaalin, jonka ensimmäisenä taiteellisena johtajana hän myös toimi.

Q-teatterissa tekemiensä produktioiden lisäksi Söderblom on ohjannut teatteria ympäri Suomea ja ulkomailla. Hänen puhutuin kansainvälinen ohjaustyönsä on palkittu esitys Jouko Turkan näytelmästä Connecting People Tallinnan Von Krahli -teatteriin.

Viime vuosina Söderblom on löytänyt tiensä takaisin oopperan pariin. Hän on mm. ohjannut palkitut esitykset Mozartin oopperoista Ryöstö Seraljista ja Figaron häät Poruin Oopperaan ja ison mittakaavan ulkoilmaesityksen Wagnerin oopperasta Lentävä hollantilainen Turkuun. Söderblomia on myös kehuttu hänen Suomen Kansallisoopperalle tekemistään nykyoopperaohjauksistaan joista mainittakoon esim. Tapio Tuomelan ja Paavo Haavikon Äidit ja tyttäret. Vuoden 2008 Juhlaviikoille hän ohjasi Veli-Matti Puumalan oopperan Anna-Liisa. Hänen tulevista töistään mainittakoon Turun kulttuuripääkaupunkivuoden puitteissa marraskuussa 2011 toteutuva Mikko Heiniön ja Juha Siltasen ooppera Erik XIV.

Söderblomin merkitys teatteripedagogina on merkittävä. Vuosina 1998-2002 hän toimi maineikkaan musiikkiteatteriohjelman johtajana Turun ammattikorkeakoulussa. Vuodesta 2001 vuoteen 2009 hän toimi näyttelijätyön professorina Teatterikorkeakoulussa.

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtajana Erik Söderblom on toiminut vuodesta 2009.

 

Kuva: Sasa Tkalcan